
I 1992 kontaktet Claus Lundsgaard Nanna Ditzel med en oppgave som passet perfekt til hennes ideer om møbeldesign.
Oppgaven var at Nanna Ditzel skulle designe en funksjonell arbeidsstol som ville gi personer med stillesittende jobber muligheten til å sitte aktivt.
Claus' tanker om en aktiv sittestilling
Claus forklarte Nanna Ditzel problemet med ryggsmertene sine, som oppsto når han hadde sittet lenge. Hvordan han hadde formet et stolsete, basert på en hestesal – en idé som hadde sprunget ut fra ungdomstiden hans, som han hadde tilbrakt i USA, hvor Han hadde lagt merke til hvordan amerikanske cowboyer kunne sitte på en hest hele dagen uten å få vondt i ryggen.
Intuitivt hadde Claus tenkt at en salformet stol kunne være et godt alternativ for å lindre ryggsmerter, ettersom salformen fikk rytteren til å stå oppreist og dermed legge så lite belastning på ryggraden som mulig.
Videre ville ikke beina være låst på samme måte som når man sitter på en vanlig kontorstol. Claus var imidlertid klar over at hestens bevegelser var av stor betydning for å styrke kroppens evne til å være aktiv, og derfor måtte stolen være lett og mobil, slik at man enkelt kunne bevege seg rundt.
Han fant også ut at seteformen ikke burde være for bred, da dette forårsaket smerter i hoftene på grunn av en utoverrotasjon av hofteleddet.
InCharge-stolen tok form
Nanna Ditzel syntes oppgaven var interessant; hun ville designe en arbeidsstol basert på menneskekroppens behov for en aktiv sittestilling.
Tankene hennes om å lage møbler med et menneskelig innhold falt fint i tråd med Clauses tanker om en arbeidsstol som tilpasset seg kroppen og ikke omvendt.

Nanna Ditzel ønsket å «skreddersy» et anatomisk fysiologisk møbel med fokus på hva som var best for kroppen i sittende arbeidsstilling. Hun ble blant annet inspirert av Achille og Pier Giacomo Castiglionis stol «Sella» fra 1957, som brukte et sykkelsete som sete. En elegant løsning for en stol som oppmuntrer til en aktiv sittestilling.
I designet av stolen strebet Nanna Ditzel etter å skape en form som tilpasset seg måten kroppen former seg i sittende stilling. I likhet med Claus var hun klar over at setets form var av stor betydning, så hun eksperimenterte mye med forskjellige former og materialer.
Videre var det viktig at stolen ga brukeren en følelse av bevegelsesfrihet, at den ikke begrenset den fysisk aktive sittestillingen. Samtidig var det essensielt at stolen ga en følelse av å sitte i balanse.
Det var ikke lett å bevege seg bort fra konvensjonelle ideer om hvordan en arbeidsstol skal se ut, men det var mulig, og resultatet ble InCharge-stolen. En elegant stol, med et sete som er formet til å passe et menneskelig bekken, gir den en oppreist sittestilling som bidrar til å forhindre at du kollapser i ryggen. Forhøyningen foran bidrar til å forhindre at du glir av stolen. En annen viktig funksjon ved denne forhøyningen er at den hindrer deg i å krysse beina, da den blant annet kutter blodsirkulasjonen og andre skadelige effekter på kroppen.
Ryggstøtter og armlener tjener ingen funksjon på en arbeidsstol, og det er derfor stolen er designet uten dem, noe som betyr at stolen veier mindre enn halvparten av hva en vanlig arbeidsstol veier.
Metallbeslaget som omgir setet er et tydelig tegn på Nanna Ditzels tanker om helhet og organiske former. Det bør ikke betraktes som en ryggstøtte, men snarere et gripehåndtak som gjør det enklere å bevege stolen, og det fungerer perfekt for å bestemme setets retning når du sitter på stolen.
Samarbeidet med Nanna Ditzel
Når Claus i dag tenker tilbake på samarbeidet han hadde med Nanna Ditzel, blir han rørt. «Hun var en veldig hyggelig og hyggelig person, som jeg hadde stor respekt for. Hun var til stede og lyttet, og hun forvandlet tankene mine til en perfekt arbeidsstol. Jeg er henne evig takknemlig.»
Hvem er Nanna Ditzel?
En veldig kort introduksjon til Nanna Ditzel for de av dere som ikke kjenner henne ennå.
Nanna Ditzel var en av få kvinner som gjorde seg bemerket i en ellers mannsdominert designverden på midten av 1950-tallet. Designene hennes var preget av menneskelige løsninger og en søken etter skjønnhet og harmoni. Hun hadde en selvsikker og ukonvensjonell stil, og hennes sans for å kombinere farger og skape former, enten det var tekstiler, smykker eller møbler, gjorde at designene hennes raskt ble anerkjent og ansett. Dette gjorde at hun ble en av Danmarks mest fremtredende og innovative kvinnelige designere.
Nanna Ditzels arbeider har blitt utstilt over hele verden. Hun har mottatt en rekke nasjonale og internasjonale priser for design og møbeldesign. Hun regnes i dag som en av Danmarks mest betydningsfulle og eksperimentelle designere.

Blant Nanna Ditzels design er Trissemøblerne (1965), Sommerfugl-stolen (1990) og Trinidad-stolen (1993). Mange av Nanna Ditzels møbler sees og brukes i offentlige rom, ettersom hennes sans for farge, form og funksjon har en forlokkende effekt, samtidig som den er enormt praktisk. Som mange av sine kolleger har hun tatt utgangspunkt i kroppens funksjon og pakket den inn i en estetisk velvære.
InCharge- stolen er rettet mot alle som har en stillesittende jobb. Den produseres med forskjellige typer trekk avhengig av om du jobber på en tannklinikk. , i helsesektoren eller på et kontor.


Dele:
Sitt sterkt på en Dynamo-stol
3 måter å styrke kontorkroppen din på